Pyromanium

17. oktober, 2007

Det har været en uge med sære bølger i science fiction-miljøet – først vandt Doris Lessing Nobelprisen, og nu bekendtgør Leo (af Sussi & Leo fame), at han udgiver en sf-roman – titlen bliver “Pyromanium”, og inspirationen henter han bl.a. fra Isaac Asimov.

Til min overraskelse er han faktisk tidligere udgivet – med børne-eventyret “Den faldne engel” fra 1996, og han har også en gysersamling på vej.

Det er forlaget Darklights, der står for udgivelsen (med smagsprøve på hjemmeside), og nyheden er hentet fra Politiken.

OPDATERET:

Jeg glemte helt – forsiden er lavet af Sussi, og i bedste Stig Vendelkær-stil er det muligt at vinde det originale maleri ved at indsende en flap fra bogen. Det er dog nok noget mere sandsynligt end månerejsen med den første kommercielle maskine.

17 kommentarer til “ Pyromanium ”

  1. klaus den 17. oktober, 2007 kl. 18:26

    efter en god nyhed kommer en dårlig… sådan er det…

  2. filoffen den 17. oktober, 2007 kl. 19:10

    Ja, det er da en nyhed der vil noget :-)

  3. klaus den 17. oktober, 2007 kl. 21:27

    og omslaget er da en oplevelse i sig selv..! hvad er det dog for et forlag..?

  4. Janus A. den 17. oktober, 2007 kl. 23:01

    Forestil dig omsalget i fuld størrelse over kaminen :-)

    Tror, forlaget er ren vanity publishing. Jeg mener, jeg har læst en artikel om dem på et tidspunkt.

  5. Zenia den 18. oktober, 2007 kl. 08:13

    Det billede kunne sikre din alderdom, Janus!!

  6. Janus A. den 18. oktober, 2007 kl. 10:09

    Jeg bliver mere og mere forvirret, jo mere jeg kigger på forsiden. Hvad laver kvinden egentlig? Er det en Playstation-controller, der vokser ud af hendes ryg? WTF?

  7. vanity fair den 19. oktober, 2007 kl. 08:59

    En artikel? Spændende. Har du et link??

  8. Janus den 19. oktober, 2007 kl. 09:16

    Jeg har forsøgt at komme i tanke om den, men uden held – det har nok været en artikel om alle de nye småforlag, der er kommet på det sidste, i stedet for blot om Darklights. Har det mon været i Bogmarkedet?

  9. vanity fair den 19. oktober, 2007 kl. 11:20

    Kom nu Janus – du må vide, hvorfra du har det der vanity fair. For det kan da ikke tænkes, du bare slynger et eller andet ud, vel?

  10. Zenia den 19. oktober, 2007 kl. 12:17

    Novra – det var da vist et ledende spørgsmål.
    Er du ramt, Janus?

  11. Janus den 19. oktober, 2007 kl. 12:33

    @Vanity Fair
    Jeg slynger såmænd tit noget ud og tager også gerne fejl – men lige i dette tilfælde mener jeg nu, at jeg har ret :-)
    Er det udtrykket vanity publishing, der er problematisk? Darklights tilbyder at udgive folks bøger, hvis folk selv betaler for udgivelsen… det er vanity publishing.
    Bemærk, at du befinder dig på en side, der hedder fanzine.dk – et fanzine er næsten pr definition selvudgivet/vanity publishing, så for den sags skyld er der ingen vurdering i brugen af ordet, blot en konstatering.

  12. klaus den 19. oktober, 2007 kl. 13:03

    jeg plejer nu at operere med to kategorier: dem der udgiver revl og krat (bare folk betaler) og dem der tilstræber en eller anden form for kritisk udvælgelse… i takt med at det er blevet både billigere og nemmere, er der kommet flere af de første, synes jeg… nu er det jo altid interessant når den slags sker (tænk, én af dem kan læse..!) og på den måde bliver de sædvanlige kriterier jo irrelevante…

  13. vanity fair den 19. oktober, 2007 kl. 13:15

    Janus – det er mere ordet “ren”, der virker en anelse søgt. DarkLights tilbyder ganske vist selvudgivelser i eget navn – ikke forlagets, men har til dato ikke været involveret i sådanne. Samtlige udgivelser er kommet i stand via kontrakt.

  14. klaus den 19. oktober, 2007 kl. 13:26

    nu har jeg siddet og googlet lidt – der er kommet mange af den slags på banen efterhånden..! mens jeg var antikvarboghandler sammen med brian grundlagde vi en lille samling af selvudgivne værker (bl.a. havde vi en stribe af enw’s far) og bjarne jørgensens samlede værker… heldigvis har jeg aldrig været rigtig samler… men en eller anden burde måske lave en lille monografi over emnet ‘selvpublisering i midten af det tyvende århundrede’…

  15. Janus A. den 19. oktober, 2007 kl. 14:55

    @Vanity Fair
    Okay, så undskylder jeg brugen af ordet “ren”, men jeg må indrømme, at det er det indtryk, jeg får af hjemmesiden. Med andre ord betaler Darklights altså sine forfattere up front og påtager sig selv risikoen med at sælge bøgerne?

  16. Janus A. den 19. oktober, 2007 kl. 14:57

    @ Klaus
    Det er nok nu, man skal til at begynde :-) Der bliver vist mere og mere af det – med de stadig større muligheder, som du nævner.
    Jeg læste forresten Michael Kamps “Fordærv” for nylig – selvpubliceret og helt igennem vellykket. Et tydeligt bevist på, at man sagtens kan lave kvalitet uden om de normale veje.

    PS Hvad blev der af samlingen?

  17. vanity fair den 19. oktober, 2007 kl. 15:24

    Ja, DarkLights modtager manuskripter til vurdering og redigering på lige fod med andre forlag, og efter endt redigering ender de heldige op med en kontrakt.
    Der ud over tilbyder DarkLights at være behjælpelige, hvis man selv ønsker at udgive.
    Hvis du går ind og læser om forlaget, vil du kunne se, at DarkLights først og fremmest er et forlag, der udgiver og forhandler bøger.
    Det er bestemt beklageligt, hvis en sådan oplysning signalerer, at forlaget udelukkende drejer sig om selvudgivelser. Som tidligere nævnt, har der ikke været et eneste tilfælde pt. BoD er nok billigere i den sammenhæng.

Læg et svar